The World's #1 Vacuum Cleaner Advice, Repair, Discussion & Information Forum

Author Topic: DC05 Motorhead brush won't spin!  (Read 6044 times)

Online Parwaz7862

  • Member
  • Posts: 3170
  • Country: gb
  • Gender: Male
  • Dyson geek 😃
DC05 Motorhead brush won't spin!
« on: May 28, 2015, 03:25:50 AM »
Does the way you wire the machine from inside the vac affect the brush motor? I just refurbed mine today and I am sure the brush motor works. The main motor works but the brush motor wont. I have tried all 3 settngs and so I then took the floor head and connected a 12 volt thing to it, the green light showed up and the brush tried to spin, not enough power for it tho so yh, any ideas? Could it be the switch? In setting 1 and 2 the main suction motor works. In the zorb setting the machine is dead.

PS I removed the wand and attached the floor head to the main handle, still would not work, but the wand rattles a little?

Also, would it be alright if I bypass the wires so that the suction motor still works, BUT I get the wires for the brush motor and connect them straight to the  switch?
DC14s are tanks, just need a slightly longer motor life. Do plastic parts often break on DC14s? Nope. DC41- Sexy looking futuristic and powerful machine. Just needs a better designed cleaner head wheel and cyclone clip along with a dense metal rod in the chassis.

Online MVacs

  • Administrator
  • Member
  • *****
  • Posts: 4713
  • Country: gb
  • Gender: Male
    • Manchester Vacs -- The Independent Dyson Specialists
Re: DC05 Motorhead brush won't spin!
« Reply #1 on: May 28, 2015, 10:30:05 AM »
Have you had the machine open?

Online Parwaz7862

  • Member
  • Posts: 3170
  • Country: gb
  • Gender: Male
  • Dyson geek 😃
Re: DC05 Motorhead brush won't spin!
« Reply #2 on: May 28, 2015, 11:43:37 AM »
Yes I have, I refurbed it too and I'm not sure if either the controls are faulty or if I have wired the vacuum wrong
DC14s are tanks, just need a slightly longer motor life. Do plastic parts often break on DC14s? Nope. DC41- Sexy looking futuristic and powerful machine. Just needs a better designed cleaner head wheel and cyclone clip along with a dense metal rod in the chassis.

Online Parwaz7862

  • Member
  • Posts: 3170
  • Country: gb
  • Gender: Male
  • Dyson geek 😃
Re: DC05 Motorhead brush won't spin!
« Reply #3 on: May 28, 2015, 06:54:10 PM »
Found the problem! one of the wires had disconnected, lol. the machine works great, but the zorb setting won't work! :( Any ideas?
DC14s are tanks, just need a slightly longer motor life. Do plastic parts often break on DC14s? Nope. DC41- Sexy looking futuristic and powerful machine. Just needs a better designed cleaner head wheel and cyclone clip along with a dense metal rod in the chassis.

Online MVacs

  • Administrator
  • Member
  • *****
  • Posts: 4713
  • Country: gb
  • Gender: Male
    • Manchester Vacs -- The Independent Dyson Specialists
Re: DC05 Motorhead brush won't spin!
« Reply #4 on: May 29, 2015, 12:59:37 AM »
Refresh my memory, what do you mean by Zorb setting? You mean the slidey switch on the wand?

Online Parwaz7862

  • Member
  • Posts: 3170
  • Country: gb
  • Gender: Male
  • Dyson geek 😃
Re: DC05 Motorhead brush won't spin!
« Reply #5 on: May 29, 2015, 03:01:35 AM »
Yes there are 3 settings;
1) Vacuum suction only
2) Brushbar motor and suction motor working
3) Brushbar on only with no suction and I think its meant to be running at half speed? This is called the Zorb setting, when I put my Dyson on this setting it's completely dead
DC14s are tanks, just need a slightly longer motor life. Do plastic parts often break on DC14s? Nope. DC41- Sexy looking futuristic and powerful machine. Just needs a better designed cleaner head wheel and cyclone clip along with a dense metal rod in the chassis.

Online Madrat

  • Member
  • Posts: 2739
  • Country: england
  • Gender: Male
Re: DC05 Motorhead brush won't spin!
« Reply #6 on: May 29, 2015, 04:03:07 PM »
Is there a resister fitted anywhere?

Online Parwaz7862

  • Member
  • Posts: 3170
  • Country: gb
  • Gender: Male
  • Dyson geek 😃
Re: DC05 Motorhead brush won't spin!
« Reply #7 on: May 29, 2015, 04:13:47 PM »
Yh theres like 2 circuit boards in the handle with them
DC14s are tanks, just need a slightly longer motor life. Do plastic parts often break on DC14s? Nope. DC41- Sexy looking futuristic and powerful machine. Just needs a better designed cleaner head wheel and cyclone clip along with a dense metal rod in the chassis.

Online Parwaz7862

  • Member
  • Posts: 3170
  • Country: gb
  • Gender: Male
  • Dyson geek 😃
Re: DC05 Motorhead brush won't spin!
« Reply #8 on: May 29, 2015, 04:14:45 PM »
I wanna get this machine mint, it works soooo well, I had been using DC14's for like a year everyday and a DC25, then I used my DC05 motorhead and the bin got 1/4 full from the whole house :o
DC14s are tanks, just need a slightly longer motor life. Do plastic parts often break on DC14s? Nope. DC41- Sexy looking futuristic and powerful machine. Just needs a better designed cleaner head wheel and cyclone clip along with a dense metal rod in the chassis.

Online MVacs

  • Administrator
  • Member
  • *****
  • Posts: 4713
  • Country: gb
  • Gender: Male
    • Manchester Vacs -- The Independent Dyson Specialists
Re: DC05 Motorhead brush won't spin!
« Reply #9 on: May 29, 2015, 07:23:32 PM »
There isn't a single component in that wand set up that is always the culprit. Its a question of testing it with a meter at each point.

Online Parwaz7862

  • Member
  • Posts: 3170
  • Country: gb
  • Gender: Male
  • Dyson geek 😃
Re: DC05 Motorhead brush won't spin!
« Reply #10 on: May 29, 2015, 07:28:21 PM »
I think it's the switch, cos both motors work perfectly fine, if I look at the switch inside, the contacts looked dirty so I got a cotton bud and cleaned it out, still the same
DC14s are tanks, just need a slightly longer motor life. Do plastic parts often break on DC14s? Nope. DC41- Sexy looking futuristic and powerful machine. Just needs a better designed cleaner head wheel and cyclone clip along with a dense metal rod in the chassis.

Online MVacs

  • Administrator
  • Member
  • *****
  • Posts: 4713
  • Country: gb
  • Gender: Male
    • Manchester Vacs -- The Independent Dyson Specialists
Re: DC05 Motorhead brush won't spin!
« Reply #11 on: May 29, 2015, 07:35:46 PM »
Yes, but you need to know if its the feed to the switch, and if power is leaving the switch.

Online Parwaz7862

  • Member
  • Posts: 3170
  • Country: gb
  • Gender: Male
  • Dyson geek 😃
Re: DC05 Motorhead brush won't spin!
« Reply #12 on: May 29, 2015, 07:53:26 PM »
Hmm, IDK but I don't think I will be doing that yet, maybe in the future as I'm busy and it's not really needed tbh but thanks for the advice, will ask you when I want to get it over and done with ;D
DC14s are tanks, just need a slightly longer motor life. Do plastic parts often break on DC14s? Nope. DC41- Sexy looking futuristic and powerful machine. Just needs a better designed cleaner head wheel and cyclone clip along with a dense metal rod in the chassis.

Online Madrat

  • Member
  • Posts: 2739
  • Country: england
  • Gender: Male
Re: DC05 Motorhead brush won't spin!
« Reply #13 on: May 29, 2015, 09:09:57 PM »
Always liked the DC05 motorhead, great cleaning power.   :thumbsup:

Online Parwaz7862

  • Member
  • Posts: 3170
  • Country: gb
  • Gender: Male
  • Dyson geek 😃
Re: DC05 Motorhead brush won't spin!
« Reply #14 on: May 29, 2015, 09:20:28 PM »
Hehe same, I wasn't expecting it to be better than like a DC04 but I think it's better than a clutched DC04! Non clutched Dysons are more powerful tho, but I am so confused as to why my Dc05 motorhead nearly got full even tho I had been using perfectly fine  DC14's and a DC25. We also have a silver/lime Dc04 aswell which we owned from new like 4 years ago
DC14s are tanks, just need a slightly longer motor life. Do plastic parts often break on DC14s? Nope. DC41- Sexy looking futuristic and powerful machine. Just needs a better designed cleaner head wheel and cyclone clip along with a dense metal rod in the chassis.

Dyson Cylinder Spare Parts


 

 

Dyson Spare Parts

 

 

Sebo Vacuum Cleaners

 

 

Buy a Dyson DC04 Wand Handle

 

 

 

 

The Dyson Medic Blog

Dyson Spares, Parts, Advice   Follow us on Twitter

Manchester Vacson Google+

Manchester Vacs on Instagram